Søk Email Hjem
TLF: 22 87 88 70

Tannkjøttsykdommer

De finnes i forskjellige typer de vanligste er GINGIVITIS og PERIODONTITT.

Gingivitis er en overfladisk betennelse i tannkjøttet.

Kjennetegnes ved rødlig og hovent tannkjøtt som blør lett ved tannpuss og bruk av tannstikker og lignende. Det er skadelig bakteriebelegg på tannen som utskiller stoffer slik at kroppen reagerer med en betennelsesreaksjon i tannkjøttet. Blødningen stopper opp ved fjerning av belegg og tannstein uten å gi permanente skader.

Periodontitt er en betennelse som gir varige skader på tannens festeapparat. Det første kjennetegn på sykdommen kan være gingivitis.  Sykdommen kan også ha et mer snikende forløp og pasienten merker ikke noe før tennene blir løse eller kommer ut av stilling. Tannkjøttsbetennelsen utvikler seg i lommer. Her produserer aggressive bakterier stoffer som ødelegger tannkjøtt og kjevebein.

Behandling utføres ved at tannlegen renser over og under tannkjøttsranden for å få en så ren rotoverflate som mulig.Enkelte ganger er det nødvendig med et lite kirurgisk inngrep slik at tannlegen kommer til roten får å rense den. Med god munnhygiene og regelmessig kontroll kan man få gode resultater. Får tilstanden utvikle seg, kan den bli

svært vanskelig å behandle og det kan bli nødvendig å trekke.

Tannløsning / periodontitt (35k) (350k)
Se video her    Filmene åpnes automatisk. Trykk på 35k hvis du har ISDN eller 350k hvis du har bredbånd

<< Forrige        5 av 11        Neste >>

img2